Limburg blijft een toeristische topper. Zowel voor Nederlanders zelf, maar ook voor onze ooster- en zuiderburen. Dat blijkt uit onderzoek naar de bekendheid en het imago van toeristisch Limburg.

Uit het onderzoek in Nederland, Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen blijkt dat de bekendheid van Limburg het hoogst is in eigen land en bij onze Duitse oosterburen wat lager. De provincie Limburg wordt vooral gezien als sfeervol, rustgevend en gemoedelijk. Nederlanders vinden Limburg vooral bourgondisch, een gebied waar genoten wordt van het leven. De sterkste punten van Limburg zijn restaurants, streekgerechten, steden, bezienswaardigheden, wandelingen door de natuur en een bezoek aan een kasteel of buitenplaats.

Van de drie grootste markten voor Limburg vinden Nederlanders Limburg het meest aantrekkelijk voor een korte vakantie, gevolgd door de Duitsers. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan Limburg in de afgelopen drie jaar bezocht te hebben. Voor Nederlanders was dat vooral voor vakanties, onder Duitsers en Belgen bleken dagtochten populair.

Op de vraag of men Limburg in de komende drie jaar voor een (korte) vakantie gaat bezoeken, reageren de ondervraagde Duitsers het meest enthousiast. De meest bezochte attracties en evenementen zijn het Drielandenpunt in Vaals, het Designeroutlet in Roermond en Kerststad Valkenburg. Ook de Kasteeltuinen in Arcen en Magisch Maastricht zijn populair.

Bij het onderzoek is per land een representatieve steekproef getrokken van 2.500 respondenten van 18 jaar en ouder. De belangrijke vraagonderdelen van het onderzoek waren: bekendheid van Limburg, imago van Limburg, het bezoekgedrag, de bezoekintentie en de leefstijlen van de ondervraagden.

bron: Provincie Limburg

Tijdens het lange Hemelvaartsweekend kunnen bezoekers van Kasteeltuinen Arcen genieten van de zesde editie van Proef de Lente! Seizoen- en streekproducten spelen de hoofdrol en worden door de topkoks van Euro-Toques verwerkt in heerlijke, versbereide gerechtjes. Een bezoek aan de tuinen van Kasteeltuinen Arcen krijgt hiermee een extra smakelijk tintje!

Beleef het (smakelijke) voorjaar in Kasteeltuinen Arcen

Tijdens Proef de Lente! worden Limburgse streekproducten zoals asperges en aardbeien in de lekkerste gerechten verwerkt door de topkoks van Euro-Toques. De chefkoks introduceren nieuwe trends en smaken aan de bezoekers van Kasteeltuinen Arcen en bieden een kijkje in de keuken. Gerechtjes worden live bereid en zijn direct te proeven. Recepten, inspiratie en tips worden met liefde gedeeld met het publiek. De smaakmarkt vindt plaats in de Casa Verde waardoor bezoekers, te midden van de subtropische planten, kunnen genieten van de culinaire hoogstandjes van de topchefs.

Natuurlijke producten uit eigen omgeving

Kasteeltuinen Arcen is sinds 3 jaar intentielid van Euro-Toques en haalt veel van haar horecaproducten uit de directe omgeving en zelfs uit eigen organisatie; Stichting Limburgs Landschap. Zo wordt het natuurvlees van de eigen kudde Galloway runderen gebruikt en wordt appelsap uit de eigen Bellet Boomgaard geschonken. De Code van Eer van Euro-Toques werd ruim dertig jaar geleden in het leven geroepen door drie sterren-chef Paul Bocuse die koks opriep een dam te werpen tegen het gebruik van kunstmatige toevoegingen in eten. De topkoks die deelnemen aan Proef de Lente! maken daarom gebruik van natuurlijke, bij voorkeur, streek- en seizoengebonden producten.

Bestel nu jouw kaarten online en ontvang € 1,- korting!

603b7920a8e4bb41e70ec79fe27165c5

Gisteren heetten wij een nieuwe groep steuren welkom in de vijver van het Bergtuin en de Casa Verde. De dierenarts verklaarde ze ziekte- en parasietvrij waarna ze onder het toeziend oog van Hay Lintjens (Hoofd Tuinen) in de vijvers van het Bergpaviljoen en de Casa Verde geplaatst werden.

Steuren zwemmen heel dicht over de bodem en woelen het zand om op zoek naar voedsel. Een bijkomend voordeel hiervan is dat het ervoor zorgt dat het vuil loskomt dat vervolgens door de filters kan worden afgevoerd.

IMG 0290 Copy

Livestream ooievaarsnest